fredag 9 september 2016

Presslunch med Rörstrand

På lunchen idag mötte jag upp Johanna och promenerade mer till Stenpiren för att ta båten över till Eriksberg för att gå ombord på Ostindiefararen Götheborg där vi tillsammans med ett gäng andra bloggare skulle avnjuta en himla god lunch som Sjömagasinet stod bakom. Anledningen till att vi samlades just där var att Rörstrand tillsammans med Trendgruppen bjudit in oss för att fira att rörstrand fyller 290 år. 

Vi fick, förutom att avnjuta en god lunch och skratta väldigt mycket även se skärvorna som fanns på Ostindiefararen som förliste 1745 och som 1932 var inspirationen när man tog fram den servis som anses vara den mest älskade i vårt land. Nämligen Ostindia. Idag har ju Ostindia en kompis i form av Ostindia Floris och även den är inspirerade av just de där skärvorna. Caroline Slotte tog nämligen fram ett mönster, tolkat från samma skärvor men åttio år senare. 

Jag som har haft starka band till Rörstrand i hela mitt liv tycker att det är extra roligt att fördjupa mina kunskaper om deras produkter som ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Samtliga bilder är tagna av Alice Johansson.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar