fredag 1 juli 2016

Färska vårrullar


Vi tillbringar kvällen hemma med tända ljus och en lång middag bestående av vietnamesiska vårrullar. Även kallade sommarrullar eller färska vårrullar, kärt barn har många namn. Himla gott är det i alla fall och jag tycker som vanligt är det är roligt att äta med fingrar och bygga mina egna rullar. Nackdelen är att det inte riktigt går att göra till två personer så nu har vi en väldigt trevlig lunch i morgon som vi kan äta innan vi kör ut till landet. Eller går gör det säkert men jag misslyckades rätt rejält. Vi hade räkor, mango, avokado, böngroddar, gurka, paprika, koriander, vårlök, hackade jordnötter och glasnudlar till. Jag gjorde även två dipsåser. En jordnötssås som jag gjorde på jordnötssmör, vatten, sweet chilisås, japansk soya och lite sesamolja. Den andra såsen följde jag faktiskt ett recept på och den består av; 

2 msk risvinäger
1 msk sesamolja
1 1/2 msk japansk soya
skal och saft från en lime
1 tsk finstrimlad chilipeppar
1 tsk finriven ingefära

Eller jag följde typ receptet men hade nog i rätt mycket mer ingefära vilket är fullt logiskt när det gäller mig då jag älskar ingefära och saknar förmågan att känna när smaken av ingefära gått över styr. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar