måndag 22 februari 2016

I böckernas värld


Jag är verkligen ingen reafantast men bokrean är något jag vurmar lite extra för. Den tar mig tillbaka till min barndom när jag och mamma satte kryss i katalogen, köade och handlade. Det får mig att tänka tillbaka på böcker jag läst. Klassiker som Gullivers resor och jorden runt på 80 dagar som jag inte var gammal när jag läste. Fantastiska böcker som svindlande höjder som jag mer än gärna läser om och om igen. Som barn och ungdom plöjde jag det mesta jag kom över och det var allt från ungdomsböcker, klassiker och mammas smaskiga Danielle Steelböcker. I min tonår läste flera hundra böcker och när vi åkte på semester hade jag ofta med mig en bok per dag. 

Idag är boken vid sidan av gymmet och naturen min bästa avkoppling. Jag har alltid minst en pågående bok bredvid sängen och även om jag inte alltid sträckläser längre så läser jag minst två böcker i månaden och på sommaren brukar jag avverka en rejäl hög. Jag har alltid tid för bokens värld och det är något jag är så otroligt tacksam för så är det att mina föräldrar alltid uppmuntrat mitt intresse för att läsa utan att tagit bort det lustfyllda i det och alltid låtit mig välja böcker helt själv. Jag har verkligen inte bara ägnat mig åt stor litteratur utan har vid sidan av klassiker och omskrivna moderna böcker avverkat allt från tantsnusk till chiclit och deckare. Just deckare är något jag väldigt sällan läser faktiskt eftersom att det finns en rad svenska författare som har förstört genren för mig lite. Finns det smarta och välskrivna deckare får ni gärna tipsa om dessa. 

Numera har jag och några vänner en bokklubb där vi ses en gång i månaden och den bok som förra månadens värdinna valt är diskussionsämnet. Vi hoppar hejvilt mellan genrer, tidsepoker och förflyttar oss runt omkring i världen och jag tror att lusten till att utforska böckernas värld gör att vi kommer att hålla på länge. Väldigt snart kommer vår bokklubb att ha tre bokklubbsbebisar och att föra vidare lusten ett läsa kan vara en av de finaste gåvorna. 

Min beställning på Bokus bokrea en blandad kompott. En omskriven och prisbelönt bok och en klassisk novellsamling. Ytterligare en kokbok till pilasterhyllan i köket och en nobelprisvinnare. Stoner är en bok som stått på den där listan som jag har bland anteckningarna i telefonen ett bra tag och som jag ser fram emot att läsa. Sen är min man barnsligt förtjust i djur så en fin bok om djur finns det alltid plats för här hemma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar