torsdag 18 februari 2016

Hvitfeldsgatan och en eloge


Det kom ett bud och knackade på dörren hemma hos oss. I ett fint paket låg förutom fröpåsar en hälsing från Bjurfors som meddelade att de inleder ett samarbete med stylisten Emma Fischer. Bilderna från objekten som fanns i paketen var såklart jättefina och även om det inte är så mycket jag och min stil så uppskattar jag hantverket. Dessa kommer från Hvitfeldtsgatan 11a och helt enligt rådande trend så ser vi både en stor matta, mycket trä och en dagbädd. Även den lilla runda hyllan som Maria tog upp i sin sammanfattning från möbelmässan syns här. Men det är inte själva objektet som är grejen är utan snarare budet som kom. För att lansera nyheten om samarbetet med deras nya stylist. 

Jag gjorde innan jul ett gästspel när vi på Hemnet summerade bostadsåret för pressen. Jag pratade stylingtrender som syns bland objekten på Hemnet. Jag tog hjälp av en rad kompetenta vänner och bekanta som jobbar med detta dagligen och bad dem även att titta framåt och spå vad som blir 2016 års stora trend. Frida sa att stylisten blir stjärnan och jag tror att hon har rätt för att år 2016 så kommer det en bud med ett fint inslaget paket som berättar att man börjat samarbeta med en väldigt duktig stylist. 2016 är styling av bostäder inget man hymlar om utan att man lyfter fram en bostad på bästa tänkbara sätt är snart en självklarhet. 

Så en stor eloge till alla er  duktiga stylister som ger alla dessa hem er kärlek. Som har skapat ert helt egna formspråk som ni förmedlar genom objekten som ni jobbar med och visat att styling inte betyder olivolja i närbild. En duktig stylist ger säljare värdefulla råd och ger potentiella köpare inspiration och ett trevligt bemötande när de ser bostaden. Tack för att ni visar vad man kan göra med en bostad utan allt för stora ingrepp. Som den hemnetknarkande bostadsnörden jag är så tackar jag också för att ni gör mitt bostadssurfande så mycket vackrare. 


Foto: Se360 Bilder: Bjurfors


4 kommentarer:

  1. Vafan, när jag hade en så stor matta så garvade du och kallade det för heltäckningsmatta...

    SvaraRadera
  2. Älskling, det var nog snarare matchningen med de väldigt borgerliga gardinerna som gjorde att helheten kändes lite omodern. Men nu har ju faktiskt mattan kommit lite mer till sin rätt.

    SvaraRadera
  3. Håller fullkomligt med. Residence utställning på Ark Des som gjorts av Lotta Agaton handlar mkt om hur stor och betydande stylistens roll har blivit för hela designvärlden, och samma när det gäller bostäder.
    Mäklarna i Sthlm och Göteborg har verkligen fattat grejen med det där medan mäklarna i Malmö haltar långt bakom, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite konstigt att ingen i Malmö riktigt tar den stafettpinnen. Bolaget ligger ju egentligen nära till hands men det är konstigt att ingen Malmömäklare tar den platsen som uppenbarligen finns. Skumt.

      Radera