onsdag 6 februari 2013

Omelettinspiration



Jag ställde frågan vad ni vill läsa mer av och mat, inredning och mer personligt känns som temat. När det kommer till mat vill ni ha recept. Jag lovar att jag ska bli bättre på recept. Anledningen till bristen på detaljerade beskrivningar beror helt enkelt på att vi inte riktigt lagar mat på det sättet. Och nu kommer ytterligare maträtter som ni får se som inspiration. Denna gången vill jag slå ett slag för omeletter. Som går att variera i all oändlighet och ätas till både frukost, lunch och middag. Den här nedan till höger tror jag var en frukost i helgen. Efter träningen är detta en perfekt frukost.

Jag gör min smet på ägg, lättmjölk, salt och peppar. Givetvis är det godare om man tex. använder matlagningsgrädde men det funkar med lättmjölk. Den ovan har jag sedan toppat med svamp, babyspenat och lax. Serverade den med ruccola och en avocadoröra på mosad avocado, citron, kesella, salt och peppar. Båda omeletterna nedan är med kalkon och svamp, den till höger även med babyspenat. Gällande topping är det bara fantasin som sätter gränser. Och vad som finns i kylen. Min bästa omelettinvestering är utan tvekan mitt omelettjärn som är ett litet, lågt stekjärn som gör omeletten perfekt i storlek och minskar risken för att den blir ful när man lägger upp den på tallriken.


Och jag lovar. Ska bli bättre på recept. 

2 kommentarer: